Piasty rowerowe - Ranking 2025 i Opinie

Shimano Piasta tylna Nexus SG-7C30 32H 7 biegi srebrny PIA158

Wybór odpowiedniej piasty rowerowej to klucz do płynnej jazdy i niezawodności Twojego roweru. Przygotowaliśmy dla Ciebie ranking najlepszych modeli, które łączą trwałość, wydajność i innowacyjne rozwiązania. Sprawdź nasze zestawienie i przekonaj się, która piasta najlepiej sprawdzi się w Twoim rowerze – bez względu na to, czy jeździsz rekreacyjnie, czy trenujesz wyczynowo!

Najlepsze Piasty rowerowe - Ranking. Wybrane 20 z 305 produktów. Średnia cena 193 zł. Najlepszy z kategorii Piasty rowerowe to DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201, średnia cena 1199 zł (trend: maleje, dostępność: 1). Ceny od 2 zł do 1199 zł. Najtańszy: Vp Components Koszyk kulek torpedo TI 674 duży 130053 za 2 zł. Najdroższy: DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201 za 1199 zł. Najlepszy producent: DT SWISS.

Ranking TOP 20

Lp. Zdjęcie Nazwa Cena Opinie Producent Materiał
1 DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201 DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201 blank blank blank blank blank
1 opinia
DT SWISS n/a
2 blank Piasta hamująca Velosteel 36/158 /Favorit 22z Piasta hamująca Velosteel 36/158 /Favorit 22z blank blank blank blank blank
1 opinia
Romet n/a
3 Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.018.100 WHS4003 Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.018.100 WHS4003 blank blank blank blank blank
1 opinia
Sram piasty
4 blank Szybkozamykacz piasty tylnej XMX 3-8 Szybkozamykacz piasty tylnej XMX 3-8"x145 mm srebrny 342051 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
5 Shimano alfine SG-s7001 skrzyni biegów piasty do hamulców tarczowych 11S wersja czarna 32 otworów 2018 piasty do roweru ISGS700111BL Shimano alfine SG-s7001 skrzyni biegów piasty do hamulców tarczowych 11S wersja czarna 32 otworów 2018 piasty do roweru ISGS700111BL blank blank blank blank blank
1 opinia
Shimano n/a
6 Kulki łożyska 7/32 Kulki łożyska 7/32" opakowanie 144 sztuk do piast Alfine 8V, Nexus 3V 7V 130068 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
7 Tora Zajdel Łańcuszek do piasty 3-bieg KY-401-T 143093 Tora Zajdel Łańcuszek do piasty 3-bieg KY-401-T 143093 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
8 Speeder Oś piasty tylnej XMX-HR-14 -3/8 x 175 mm - utwardzana 200067 Speeder Oś piasty tylnej XMX-HR-14 -3/8 x 175 mm - utwardzana 200067 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
9 Piasta przednia, aluminiowa XMX A281-QF 36-otworów, QR, 3/8 Piasta przednia, aluminiowa XMX A281-QF 36-otworów, QR, 3/8" 14G*36H*100*108, łożyska maszynowe, czarna 230444 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
10 Piasta aluminiowa przednia XMX A282QF 36-otworów, QR, hamulec tarczowy, 3/8 Piasta aluminiowa przednia XMX A282QF 36-otworów, QR, hamulec tarczowy, 3/8" 14G*36H*100*108, łożyska maszynowe ,oś CR-Mo, czarna 230446 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
11 Vp Components Koszyk kulek torpedo TI 674 duży 130053 Vp Components Koszyk kulek torpedo TI 674 duży 130053 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
12 Piasta przód XMX-A291QF 36-otworów QR hamulec tarczowy - łożyska maszynowe, czarna 230450 Piasta przód XMX-A291QF 36-otworów QR hamulec tarczowy - łożyska maszynowe, czarna 230450 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
13 Piasta tył aluminum XMX-A281QR 36-otworów maszynowe 230445 230445 Piasta tył aluminum XMX-A281QR 36-otworów maszynowe 230445 230445 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
14 Oś rowerowa piasty przedniej XMX HR-11 3-8 x 140mm 200061 Oś rowerowa piasty przedniej XMX HR-11 3-8 x 140mm 200061 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
15 Speeder Stożek piasty tył NH-302 3/8 Speeder Stożek piasty tył NH-302 3/8" z osłoną 330221 blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
16 Stożek Piasty Przód 3/8'' Z Osłoną Stożek Piasty Przód 3/8'' Z Osłoną blank blank blank blank blank
1 opinia
n/a
17 Shimano FH-MT400 Piasta tylna 8/9/10/11 rz. 36H 2020 Piasty MTB E-FHMT400A Shimano FH-MT400 Piasta tylna 8/9/10/11 rz. 36H 2020 Piasty MTB E-FHMT400A blank blank blank blank blank
1 opinia
Shimano n/a
18 DT SWISS Freehub Conversion Kit SRAM XDR 3-Pawl 5x130mm 2022 Akcesoria do piast DT SWISS Freehub Conversion Kit SRAM XDR 3-Pawl 5x130mm 2022 Akcesoria do piast blank blank blank blank blank
1 opinia
DT SWISS n/a
19 Piasta tylna Accent EXE Boost v2 tył 12x148 32otw. Piasta tylna Accent EXE Boost v2 tył 12x148 32otw. blank blank blank blank blank
1 opinia
Accent n/a
20 Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.028.100 WHS9004 Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.028.100 WHS9004 blank blank blank blank blank
1 opinia
Sram piasty

Najlepsze produkty: Piasty rowerowe

1. DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201

DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201
Główne informacje: Przeznaczenie: rower wyścigowy; Model: koło tylne; Kompatybilność: Kombatybilność kasety: 12-rzędowa; Piasta: Średnica osi: 12 mm; Szerokość instalacji: 148 mm; Ilość otworów w kołnierzu szprychy: 32; Rodzaj hamulców: hamulec tarczowy Center Lock; Oś: oś wtykowa; Inne: Waga: 219 g; Szczegóły: Kompatybilność: 12-biegowa lekka przekładnia Shimano Micro Spline (ASL12) z grzechotką EXP

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
Allegro

Piasta Dt Swiss 240 CL Microspline lub Sram xd Exp 32 otworów


2. Piasta hamująca Velosteel 36/158 /Favorit 22z

Piasta hamująca Velosteel 36/158 /Favorit 22z

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
Empik.com

Piasta hamująca Velosteel 36/158 /Favorit 22z


3. Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.018.100 WHS4003

Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.018.100 WHS4003

Dane techniczne:

Materiał piasty

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
Morele.net
Ocena:
4.9/5.0
Ilość opinii:
206336
Bębenek piasty Sram MTH 406, 112.015.018.100


Najtańsze produkty: Piasty rowerowe

1. Vp Components Koszyk kulek torpedo TI 674 duży 130053

Vp Components Koszyk kulek torpedo TI 674 duży 130053

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
sporti.pl

Koszyk kulek torpedo TI 674


2. Speeder Stożek piasty tył NH-302 3/8" z osłoną 330221

Speeder Stożek piasty tył NH-302 3/8

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
sporti.pl

Stożek piasty tył NH-302 3/8" z osłoną


3. Oś rowerowa piasty przedniej XMX HR-11 3-8 x 140mm 200061

Oś rowerowa piasty przedniej XMX HR-11 3-8 x 140mm 200061

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
sporti.pl

Oś rowerowa piasty przedniej XMX HR-11 3-8 x 140mm


Porównanie TOP 3

DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201 DT SWISS 240 EXP Rear Hub Disc CL 12x148mm Shimano 12SP Light 32H 2022 Piasty szosowe 70719201 Piasta hamująca Velosteel 36/158 /Favorit 22z Piasta hamująca Velosteel 36/158 /Favorit 22z Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.018.100 WHS4003 Sram MTB Wheels piasta ,11.2015.018.100 WHS4003
Cena
Producent DT SWISS Romet Sram
Materiał n/a n/a piasty

Wybór odpowiedniej piasty rowerowej to kluczowa decyzja dla każdego entuzjasty jazdy – zarówno do codziennych wypraw po mieście, jak i zaawansowanych przejażdżek w trudnym terenie. Piasta to serce koła: na niej wszystko się obraca, wpływa ona na płynność jazdy, efektywność przekazywania mocy, możliwość montażu tarcz, kaset czy bębenków, a także ostatecznie na komfort oraz trwałość całego roweru. Przed zakupem piasty trzeba zwrócić uwagę na szereg szczegółów – od rodzaju zastosowania, przez system mocowania osi, aż po parametry techniczne. Warto więc dobrze zrozumieć, jak działają piasty rowerowe, czym się różnią i na co zwrócić uwagę podczas wyboru, aby mieć pewność, że wybierzesz sprzęt, który idealnie wpisze się w Twoje potrzeby.

Piasty rowerowe – dlaczego są tak istotne?

Piasta rowerowa znajduje się w centrum każdego koła. To właśnie przez nią, za pomocą osi, energia z nóg rowerzysty przenoszona jest na obręcz i opony – bezpośrednio wpływając na wydajność jazdy i odbiór roweru. Od jakości piasty zależy zarówno lekkość toczenia się koła, jak i odporność na obciążenia czy warunki atmosferyczne. Poza tym stanowi ona element newralgiczny podczas konserwacji – regularna wymiana łożysk, smarowanie czy uszczelnianie to zabiegi wpływające na długowieczność roweru.

W zależności od konstrukcji oraz przeznaczenia piasty różnią się od siebie budową, wagą, typem łożyskowania oraz możliwością obsługiwania różnych rozwiązań sprzętowych (takich jak hamulce tarczowe czy bębnowe, napędy z przerzutką zewnętrzną lub wbudowaną). Jeżeli zależy Ci na cichym, bezawaryjnym działaniu podczas kilometrowych wypraw – nie warto oszczędzać na tym elemencie roweru.

Rodzaje piast rowerowych – jakie wyróżniamy?

Przed decyzją zakupową warto poznać podstawowe typy piast. Najczęściej spotykane podziały dotyczą kilku aspektów:

  • Miejsce montażu – piasty przednie oraz tylne, te drugie zwykle bardziej zaawansowane technicznie, ponieważ przenoszą napęd.
  • Sposób przenoszenia napędu – piasty wolnobiegowe, bębenkowe (kasetowe) oraz z wbudowaną przekładnią planetarną.
  • Rodzaj łożyskowania – klasyczne kulkowe lub przemysłowe łożyska maszynowe.
  • Typ hamulca – przystosowane do hamulców tarczowych (mount 6 śrub lub Centerlock), bębnowych, obręczowych (v-brake) czy rolkowych.
  • Sposób montażu w ramie lub widelcu – klasyczna oś na nakrętki, systemy szybkozamykacza (QR), oś przelotowa (Thru Axle).

Niektóre piasty przeznaczone są do konkretnych zastosowań, jak np. piasty dynamo (z wbudowanym generatorem prądu na oświetlenie) albo wyczynowe piasty MTB i BMX, zaprojektowane pod kątem trwałości i odporności na ekstremalne przeciążenia. W rowerach miejskich coraz częściej spotyka się piasty planetarne oraz modele bezobsługowe, w których całość mechanizmu schowana jest przed kurzem i wilgocią.

Wybór piast rowerowych – kluczowe pytania i wskazówki zakupowe

Przed zakupem piasty rowerowej dobrze zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  1. Do jakiego roweru ma być przeznaczona piasta? Nie każda piasta pasuje do roweru szosowego, górskiego czy miejskiego – różnią się szerokością, sposobem montażu i wytrzymałością.
  2. Jakiego rodzaju napęd planujesz zastosować? Kasety wymagają bębenka, rowery z wolnobiegiem innego mocowania, piasty planetarne – własnego rozwiązania.
  3. Hamulce w rowerze – czy planujesz hamulce tarczowe, czy tradycyjne?
  4. Typ łożyskowania – klasyczne (konusowe) wymagają regularnej obsługi, przemysłowe są nieco cięższe, ale niemal bezobsługowe.
  5. Szerokość osi – bardzo ważna do poprawnego doboru do ramy i widelca. Standardy to np. 100 mm przód, 135/142/148 mm tył (różne typy osi).

Poniżej znajdziesz tabelę najważniejszych parametrów, na które trzeba zwracać uwagę podczas wyboru piasty rowerowej:

Parametr Opis/Zastosowanie Typowa wartość/zakres
Szerokość osi Dopasowana do rozstawu ramy/widelca 100 mm (przód), 135/142/148 mm (tył)
System mocowania osi Wpływa na sztywność i łatwość demontażu koła QR (szybkozamykacz), Thru Axle, klasyczna oś
Liczba otworów na szprychy Dopasowana do obręczy (moc i wytrzymałość koła) 24, 28, 32, 36
Rodzaj łożyskowania Kulkowe, przemysłowe; wpływ na serwisowanie i trwałość Łożyska maszynowe, konusowe
Możliwość montażu hamulców Zależna od preferowanego typu hamulców 6 śrub, Centerlock, bęben, V-brake
Obsługa napędu Kompatybilność z kasetą, wolnobiegiem lub przekładnią Kaseta (8-12 rzędowa), wolnobieg, piasta planetarna

Bardzo ważne są także indywidualne preferencje: jeżeli zależy Ci na najniższej masie, szukaj piast aluminiowych, z minimalną ilością materiału, zaprojektowanych do rowerów szosowych. Kiedy stawiasz na wytrzymałość, wybieraj modele stalowe lub z wysoką liczbą otworów na szprychy i solidne łożyskowanie. Piasty dynamo sprawdzą się świetnie podczas wypraw turystycznych i codziennych dojazdów do pracy – pozwalając na zasilenie oświetlenia bez baterii.

  • Montując nowe piasty, bezwzględnie zwróć uwagę na ich kompatybilność ze szprychami, obręczami oraz kasetą czy bębenkiem.
  • Do roweru MTB często stosuje się oś przelotową, gwarantującą sztywność na trudnych zjazdach, a w rowerach miejskich – klasyczne osie pod nakrętkę lub szybkozamykacze dla wygody.
  • Przy wyborze piast do roweru szosowego kluczowe bywają nie tylko niska masa i liczba otworów, ale także gładko pracujące łożyska oraz łatwość serwisowania w trasie.
  • Piasty z bębenkiem pod najbardziej popularne kasety pozwolą na wygodną rozbudowę napędu w przyszłości.

Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami piast mogą być subtelne, ale przy dbałości o szczegóły będziesz w stanie wybrać rozwiązanie skrojone na miarę Twoich oczekiwań – czy to pod kątem wagi, jakości toczenia, czy bezobsługowości. Niezależnie od tego, czy jesteś zapalonym maratończykiem MTB, miejskim dojeżdżaczem czy turystą rowerowym – odpowiednio dobrana piasta rowerowa znacząco poprawi Twoją frajdę z jazdy.

Piasty rowerowe - opinie

  • Kurczę, ten artykuł o piastach rowerowych mnie zaskoczył! Ranking TOP 20 z 353 produktów brzmi imponująco. Ale serio, czy ktoś wyda 400 zł na piastę Shimano? Prąd w piaście, okej, ale pieniądze lecą. Znajomość cen na pewno się przyda, ale ja tylko chcę, żeby moje kółka się kręciły płynnie. Może jednak warto zainwestować w coś porządnego…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *